WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
W LXIX LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM.BOHATERÓW POWSTANIA WARSZAWSKIEGO 1944 W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
I. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do poziomu i kierunku kształcenia, wyboru zawodu. System określa rolę i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działania, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. Doradztwo zawodowe jest częścią programu wychowawczego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325).
II. Osoby odpowiedzialne za realizację WSDZ :
- dyrektor szkoły oraz nauczyciel wyznaczony przez dyrektora, pełniący również funkcję koordynatora ds. doradztwa zawodowego;
- wychowawcy klas oraz nauczyciele poszczególnych przedmiotów, przede wszystkim przedsiębiorczości, wiedzy o społeczeństwie, informatyki i bibliotekarz, pedagodzy, psycholog wchodzący w skład szkolnego zespołu ds. doradztwa zawodowego
III. Cele programu WSDZ
- Aktywizowanie i podnoszenie kompetencji nauczycieli do prowadzenia orientacji
i doradztwa zawodowego w szkole. - Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych.
- Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
- Przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów kariery edukacyjno- zawodowej.
- Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych.
- Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach wyższych.
- Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych.
- Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
- Poznawanie zawodów przyszłości w kraju i w Unii Europejskiej.
- Zapoznawanie rodziców z problematyką rozwoju zawodowego dziecka.
- Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru dalszej drogi edukacyjnej i właściwej szkoły wyższej.
- Włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
- Prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie szkoły.
- Stała współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną – kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno- pedagogicznych
- Prowadzenie diagnozy środowiska szkół wyższych, szkół policealnych i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na rynku pracy.
IV. Cele szczegółowe:
1. Wobec uczniów:
- wdrażanie uczniów do samopoznania (określenie swoich zainteresowań, uzdolnień) ;
- kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron
- wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów (kształtowanie automotywacji);
- planowanie własnego rozwoju ;
- konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów ;
- określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia ;
- poznawanie możliwych form zatrudnienia;
- zdobycie umiejętności przygotowania i pisania dokumentów towarzyszących poszukiwaniu pracy ;
- zdobycie umiejętności pozytywnej autoprezentacji ;
- zdobycie umiejętności przeprowadzania rozmowy kwalifikacyjnej ;
- rozszerzenie zasobu informacji na temat sposobów poszukiwania pracy ;
- analiza potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy ;
- przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, bezrobocie;
- kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego ;
2. Wobec rady pedagogicznej
- utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły;
- określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wychowawczego szkoły na każdy rok nauki;
- realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli pracownika, zawartych w programie wychowawczym szkoły
- dentyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian na rynku pracy .
3. Wobec rodziców:
- prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów;
- zajęcia psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie; podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci
- włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły;
- przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach;
- indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.
Anna Jaroszek