INNOWACJA PEDAGOGICZNA

w LXIX Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Powstania Warszawskiego 1944

Temat: Deutsch-polnische Begegnungen mit der Kultur – niemiecko-polskie spotkania z kulturą.

Autor innowacji: Joanna Owczarek

Przedmiot: język niemiecki

Czas realizacji: 11.10.2021 – 30.05.2022 

Adresat innowacji: uczniowie klas I LO

Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna

Finansowanie: innowacja nie wymaga dodatkowych środków

Przyczyny wprowadzenia innowacji:

W odpowiedzi na potrzeby współczesnego społeczeństwa i oczekiwania młodzieży uczącej się w naszej szkole w okresie od 11.10.2021 – 30.05.2022 roku realizowana będzie innowacja Deutsch-polnische Begegnungen mit der Kultur – niemiecko-polskie spotkania z kulturą.

 Aby wzbogacić wiedzę kulturalną oraz aby nadążać za współczesnymi przemianami kulturowymi, innowacja będzie miała charakter interdyscyplinarny. Będzie skupiała treści z zakresu języka niemieckiego, kultury i sztuki.

Partnerem biorącym udział w realizacji tego przedsięwzięcia będzie przedstawiciel Instytutu Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego – pan Zdzisław Owczarek, asystent w Zakładzie Praktycznego Nauczania Języka Niemieckiego.

Zajęcia innowacyjne będą realizowane na kilku płaszczyznach: podczas lekcji, zajęć dodatkowych i warsztatów.

Cele i założenia innowacji

Cele ogólne:

  • zmniejszenie liczby uczniów mających jedynie pobieżną wiedzę na temat osiągnięć teatru niemieckiego i jego wpływu na kulturę polską,
  • rozwijanie kompetencji społecznych uczniów,
  • poprawa relacji pomiędzy uczniami,
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie.

Cele szczegółowe:

  • usystematyzowanie wiedzy na temat najbardziej znaczących teatrów w Niemczech, 
  • wyróżniające elementy kultury niemieckiego obszaru językowego,
  • wzbogacenie wiedzy na temat najsłynniejszych niemieckojęzycznych spektakli teatralnych,
  • wybitne osobistości niemieckiego obszaru językowego, 
  • Międzynarodowy Festiwal Filmowy Berlinale jako wkład w europejską sztukę filmową (termin festiwalu, kategorie konkursowe, Nagrody Złotego i Srebrnego Niedźwiedzia, laureaci z ostatniej edycji),
  • zdobycie wiedzy na temat polskich sztuk teatralnych wystawianych w Niemczech i Austrii,
  • znajomość wybitnych aktorów/aktorek teatralnych i filmowych z Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Metody i formy pracy:

W realizowaniu projektu posłużę się zróżnicowanymi formami i metodami pracy: 

  • ankieta,
  • praca w grupach podczas przygotowywania pytań do przedstawiciela Instytutu Germanistyki UW, 
  • wywiad z przedstawicielem Instytutu Germanistyki UW, 
  • warsztaty teatralne,
  • prezentacje multimedialne na temat: wybranych aktorów i sztuk teatralnych,
  • pokaz filmowy,
  • zajęcia multimedialne,
  •  rozmowa sterowana i dyskusja, 
  • quiz wiedzy, 
  • warsztaty językowe (prowadzone przez nauczyciela języka niemieckiego), 
  • wirtualne wycieczki do Instytutu Kultury Polskiej w Berlinie, 
  • wystawa prac plastycznych będąca podsumowaniem realizacji programu.

W ramach zajęć dotyczących mojego projektu zrealizuję następujące działania: 

  • spotkanie z przedstawicielem Instytutu Germanistyki UW,
  • warsztaty teatralne,
  • pokaz filmowy nawiązujący do Festiwalu Berlinale,
  • wirtualną wycieczkę do Instytutu Kultury Polskiej w Berlinie,
  • pokaz prezentacji multimedialnych, 
  • warsztaty językowe (prowadzone przez nauczyciela języka niemieckiego),
  • wykonanie dekoracji ściennych na korytarzu szkolnym i w sali lekcyjnej,
  • wykonanie wystawy prac plastycznych.

Sposoby realizacji:

Zajęcia innowacyjne będą realizowane podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych. Podejmowane tematy i zagadnienia wynikają z Podstawy Programowej języka niemieckiego i zajęć artystycznych. 

Oczekiwane rezultaty:

  1. dla szkoły: 
  • podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez zaangażowanie uczniów
    w proponowane zadania, 
  • poszerzenie oferty edukacyjnej i wychowawczej szkoły,
  • poprawa jakości pracy szkoły,
  • budowanie pozytywnego wizerunku szkoły,
  1. dla nauczyciela:
  • indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów, 
  • skuteczniejszy dobór form i metod nauczania,
  • efektywniejsze kształtowanie procesu nauczania,
  • poszerzenie wiedzy i umiejętności dydaktycznych,
  1. dla uczniów:
  • rozwój emocjonalny uczniów, 
  • wzrost umiejętności pracy w grupie,
  • uwrażliwienie na potrzeby innych,
  • wzbogacanie sfery przeżyć uczniów w czasie kontaktu ze sztuką,
  • rozwijanie różnorodnych kompetencji u uczniów.

Uczniowie objęci innowacją: 

  • uczniowie będą znali najważniejsze teatry w Niemczech, 
  • będą potrafili wymienić największych aktorów/aktorki niemieckojęzycznych,
  • uczniowie zdobędą wiedzę na temat najsłynniejszych niemieckojęzycznych spektakli teatralnych,
  • będą potrafili wymienić polskie sztuki teatralne wystawiane w Niemczech i Austrii,
  • będą uwrażliwieni na specyfikę odczytywania sztuki niemieckiej i austriackiej,
  • wykażą się znajomością wybranych spektakli w Hebbel Theater,
  • będą wykazywali się wiedzą o Festiwalu Filmowym Berlinale, będą znali termin imprezy, będą potrafili wymienić przyznawane nagrody i laureatów,
  • będą znali zakres działalności Instytutu Kultury Polskiej w Berlinie.

Ewaluacja:

Wszystkie działania podejmowane w zakresie realizacji programu będą podlegały ewaluacji. Zostaną zastosowane narzędzia ewaluacyjne takie jak: ankiety, swobodne wypowiedzi uczniów,  obserwacja własna. Uzyskane w ten sposób informacje zwrotne wykażą adekwatność podjętych działań. 

W celu uzyskania informacji zwrotnej zostanie przeprowadzona

obserwacja uczniów podczas prowadzonych zajęć (obserwacje koleżeńskie),

na stronie internetowej szkoły zamieszczone zostaną zdjęcia i wytwory uczniów. 

Szczegółowa i wnikliwa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników konkursów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. 

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione Dyrekcji szkoły.

Opracowała:Mgr Joanna Owczarek