INNOWACJA PEDAGOGICZNA
w LXIX Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Powstania Warszawskiego 1944
Temat: Deutsch-polnische Begegnungen mit der Kultur – niemiecko-polskie spotkania z kulturą.
Autor innowacji: Joanna Owczarek
Przedmiot: język niemiecki
Czas realizacji: 11.10.2021 – 30.05.2022
Adresat innowacji: uczniowie klas I LO
Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna
Finansowanie: innowacja nie wymaga dodatkowych środków
Przyczyny wprowadzenia innowacji:
W odpowiedzi na potrzeby współczesnego społeczeństwa i oczekiwania młodzieży uczącej się w naszej szkole w okresie od 11.10.2021 – 30.05.2022 roku realizowana będzie innowacja Deutsch-polnische Begegnungen mit der Kultur – niemiecko-polskie spotkania z kulturą.
Aby wzbogacić wiedzę kulturalną oraz aby nadążać za współczesnymi przemianami kulturowymi, innowacja będzie miała charakter interdyscyplinarny. Będzie skupiała treści z zakresu języka niemieckiego, kultury i sztuki.
Partnerem biorącym udział w realizacji tego przedsięwzięcia będzie przedstawiciel Instytutu Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego – pan Zdzisław Owczarek, asystent w Zakładzie Praktycznego Nauczania Języka Niemieckiego.
Zajęcia innowacyjne będą realizowane na kilku płaszczyznach: podczas lekcji, zajęć dodatkowych i warsztatów.
Cele i założenia innowacji
Cele ogólne:
- zmniejszenie liczby uczniów mających jedynie pobieżną wiedzę na temat osiągnięć teatru niemieckiego i jego wpływu na kulturę polską,
- rozwijanie kompetencji społecznych uczniów,
- poprawa relacji pomiędzy uczniami,
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
Cele szczegółowe:
- usystematyzowanie wiedzy na temat najbardziej znaczących teatrów w Niemczech,
- wyróżniające elementy kultury niemieckiego obszaru językowego,
- wzbogacenie wiedzy na temat najsłynniejszych niemieckojęzycznych spektakli teatralnych,
- wybitne osobistości niemieckiego obszaru językowego,
- Międzynarodowy Festiwal Filmowy Berlinale jako wkład w europejską sztukę filmową (termin festiwalu, kategorie konkursowe, Nagrody Złotego i Srebrnego Niedźwiedzia, laureaci z ostatniej edycji),
- zdobycie wiedzy na temat polskich sztuk teatralnych wystawianych w Niemczech i Austrii,
- znajomość wybitnych aktorów/aktorek teatralnych i filmowych z Niemiec, Austrii i Szwajcarii.
Metody i formy pracy:
W realizowaniu projektu posłużę się zróżnicowanymi formami i metodami pracy:
- ankieta,
- praca w grupach podczas przygotowywania pytań do przedstawiciela Instytutu Germanistyki UW,
- wywiad z przedstawicielem Instytutu Germanistyki UW,
- warsztaty teatralne,
- prezentacje multimedialne na temat: wybranych aktorów i sztuk teatralnych,
- pokaz filmowy,
- zajęcia multimedialne,
- rozmowa sterowana i dyskusja,
- quiz wiedzy,
- warsztaty językowe (prowadzone przez nauczyciela języka niemieckiego),
- wirtualne wycieczki do Instytutu Kultury Polskiej w Berlinie,
- wystawa prac plastycznych będąca podsumowaniem realizacji programu.
W ramach zajęć dotyczących mojego projektu zrealizuję następujące działania:
- spotkanie z przedstawicielem Instytutu Germanistyki UW,
- warsztaty teatralne,
- pokaz filmowy nawiązujący do Festiwalu Berlinale,
- wirtualną wycieczkę do Instytutu Kultury Polskiej w Berlinie,
- pokaz prezentacji multimedialnych,
- warsztaty językowe (prowadzone przez nauczyciela języka niemieckiego),
- wykonanie dekoracji ściennych na korytarzu szkolnym i w sali lekcyjnej,
- wykonanie wystawy prac plastycznych.
Sposoby realizacji:
Zajęcia innowacyjne będą realizowane podczas lekcji i zajęć pozalekcyjnych. Podejmowane tematy i zagadnienia wynikają z Podstawy Programowej języka niemieckiego i zajęć artystycznych.
Oczekiwane rezultaty:
- dla szkoły:
- podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez zaangażowanie uczniów
w proponowane zadania, - poszerzenie oferty edukacyjnej i wychowawczej szkoły,
- poprawa jakości pracy szkoły,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły,
- dla nauczyciela:
- indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów,
- skuteczniejszy dobór form i metod nauczania,
- efektywniejsze kształtowanie procesu nauczania,
- poszerzenie wiedzy i umiejętności dydaktycznych,
- dla uczniów:
- rozwój emocjonalny uczniów,
- wzrost umiejętności pracy w grupie,
- uwrażliwienie na potrzeby innych,
- wzbogacanie sfery przeżyć uczniów w czasie kontaktu ze sztuką,
- rozwijanie różnorodnych kompetencji u uczniów.
Uczniowie objęci innowacją:
- uczniowie będą znali najważniejsze teatry w Niemczech,
- będą potrafili wymienić największych aktorów/aktorki niemieckojęzycznych,
- uczniowie zdobędą wiedzę na temat najsłynniejszych niemieckojęzycznych spektakli teatralnych,
- będą potrafili wymienić polskie sztuki teatralne wystawiane w Niemczech i Austrii,
- będą uwrażliwieni na specyfikę odczytywania sztuki niemieckiej i austriackiej,
- wykażą się znajomością wybranych spektakli w Hebbel Theater,
- będą wykazywali się wiedzą o Festiwalu Filmowym Berlinale, będą znali termin imprezy, będą potrafili wymienić przyznawane nagrody i laureatów,
- będą znali zakres działalności Instytutu Kultury Polskiej w Berlinie.
Ewaluacja:
Wszystkie działania podejmowane w zakresie realizacji programu będą podlegały ewaluacji. Zostaną zastosowane narzędzia ewaluacyjne takie jak: ankiety, swobodne wypowiedzi uczniów, obserwacja własna. Uzyskane w ten sposób informacje zwrotne wykażą adekwatność podjętych działań.
W celu uzyskania informacji zwrotnej zostanie przeprowadzona
obserwacja uczniów podczas prowadzonych zajęć (obserwacje koleżeńskie),
na stronie internetowej szkoły zamieszczone zostaną zdjęcia i wytwory uczniów.
Szczegółowa i wnikliwa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników konkursów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione Dyrekcji szkoły.
Opracowała:Mgr Joanna Owczarek